ناگفته‌های حادثه فرودگاه یمن از زبان خلبان ایرانی

ناگفته‌های حادثه فرودگاه یمن از زبان خلبان ایرانی

روز هشتم اردیبهشت‌ماه امسال بود که هواپیمای حامل دارو و کمک‌های بشردوستانه ایران با هدایت کاپیتان صداقت‌نیا وارد فرودگاه صنعا در یمن شد، اما متجاوزان سعودی با استفاده از جنگنده‌‌های فوق مدرن خود مانع فرود این هواپیما در فرودگاه صنعا شدند و اخطار دادند که باید این هواپیما در فرودگاهی متروکه در عربستان فرود آید.

این در حالی است که صداقت‌نیا بدون توجه به اخطار جنگنده‌‌ها عزم خود را جزم کرده بود که در فرودگاه صنعا فرود آید و هنگامی که جنگنده‌‌های آل‌ سعود متوجه شدند تهدیدات آنها هیچ تأثیری بر سکان‌دار هواپیمای مسافری ایران ندارد، تنها راهکار خود برای مقابله با امدادرسانی به مردم مظلوم یمن را بمباران باند فرودگاه صنعا و برج مراقبت این فرودگاه دیدند.

مراسم قدردانی از این خلبان غیور و برخی همراهان وی در این پرواز، روز ۱۹ اردیبهشت با حضور تنی چند از نمایندگان مجلس و مسئولان برگزار شد.

‌پس از پایان مراسم، کاپیتان صداقت‌نیا  جزئیاتی درباره پرواز روز هشتم اردیبهشت‌ماه خود به یمن و دیدار با رهبری بعد از این پرواز عنوان کرد.

کاپیتان صداقت‌نیا گفت که‌ تا پیش از این دو بار به فرودگاه صنعا رفته بودم و این زمانی بود که هنوز حادثه‌ای از سوی آل سعود در یمن رخ نداده بود؛ در واقع اولین پرواز ایران به یمن پس از ۳۶ سال توسط اینجانب انجام شد؛ پرواز دیگر اینجانب به یمن هم بار دارو بود.

این خلبان ایرانی اظهار داشت:‌ چندی پیش شنیدم که بوئینگ ۷۴۷ ماهان ۲ بار به یمن رفته‌ و نتوانسته است آنجا فرود آید؛ به متولیان اعلام کردم که پرواز به یمن در این شرایط حساسیت خاصی دارد و نباید با بوئینگ ۷۴۷ چنین پروازی انجام شود، بلکه باید یک صف‌شکن اعزام شود و سپس هواپیماها را اعزام کنیم.

وی بیان کرد: آن زمان هم حتی مقام معظم رهبری از اینکه ‌آل‌سعود اجازه ندادند، یک هواپیمای حامل دارو و کمک‌های بشردوستانه برای مردم مظلوم یمن اعزام شود، ناراحت بودند.

این خلبان ایرانی اظهار داشت: پس از‌ آن اعلام کردم که همه پروازهای صنعا را خودم انجام می‌دهم و حاضر هستم دیگر پروازهای من را لغو کنند و فقط به یمن بروم.

کاپیتان صداقت‌نیا با اشاره به پرواز روز هشتم اردیبهشت‌ماه به صنعا بیان کرد: از شب قبل این پرواز، به همکاران اعلام کردم که می‌خواهیم، به جایی پرواز کنیم که آل‌سعود با جنگنده‌های خود آنجا را به صورت ناجوانمردانه بمباران‌ می‌کند و سفری در پیش داریم که شرایط خاص دارد و باید کارهای ناتمام خود را به سرعت انجام دهید؛ البته پشت تلفن توضیحاتی به همکارم ندادم و فقط اعلام کردم همه کارهای خود را انجام بدهید.

وی اظهار داشت: حتی هنگامی که تنی چند از متولیان، قبل از پرواز مرا در آغوش گرفتند، حس کردم که این پرواز برگشتی ندارد و تلاش کردم با‌ آمادگی و با روحیه خوب به پرواز ادامه دهم.

وی با اشاره به شرایط خاص پرواز روز هشتم اردیبهشت‌‌ماه توضیح داد: نگاه همه مسافران به خلبان مسئول پرواز است و اگر این خلبان خونسرد باشد، وضعیت خوب پیش می‌رود و اگر خلبان روحیه خوبی نداشته باشد این روحیه به بقیه هم منتقل می‌شود و هواپیمای سالم هم دچار حادثه می‌شود، چه برسد به هواپیمایی که با مشکلات خاص مواجه شود.

کاپیتان صداقت‌نیا افزود: تلاش کردم با شوخی‌های دوستانه و مزاح، جو هواپیما را شاد نگه دارم و حس کردم که روحیه همه بسیار عالی است؛ زمانی که کنترل هواپیما را به خلبان بهرامی ‌دادم و خود به کابین سرنشینان برای روحیه‌دهی به آنها رفتم چنان خود از آمادگی بالای آنها روحیه‌ای گرفتم که در کار من بسیار تأثیر داشت؛ من رفته بودم که به آنها روحیه بدهم اما روحیه آنها بسیار بالاتر بود و انتظار این همه صفا و صمیمیت و چهره‌های خندان در کابین را نداشتم.

این خلبان غیور ایرانی اظهار داشت: آن سکینه قلبی که خداوند اراده کرده بود، همه در هواپیما غالب بود و هیچ کس به من معترض نشد که چرا ما را به خطر انداختید.

وی با بیان اینکه سه نفر از بانوان نیز در این پرواز ما را همراهی می‌کردند، اظهار داشت: این سه نفر جزو گروه پروازی بودند؛ من از گذشته تأکید داشتم که در پروازهای سوریه و یمن، خانم‌ها با ما نباشند، اما در این پرواز سه نفر از بانوان مهماندار با ما بودند که با وجود سن کم، جرأت و غیرت فراوانی را در آنها دیدم ضمن آنکه وجود این بانوان، سندی بود مبنی بر اینکه این هواپیما نظامی نیست و فقط برای انتقال دارو آمده است.

 

درباره نویسنده

247مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق این سایت برای © 2019 شهید مهرداد عزیزاللهی. محفوظ است.
قدرت گرفته از Site Saz